سئو سایت رشت

سئو سایت رشت


Rate this post

سلام. {سئو سایت رشت – 10 گام برای نمایه سازی سایت} ترجمه ای دیگر از سایت مرجع {Search Engine Journal} است که من امیر کرابی مشاور سئو و کارشناس دیجیتال مارکتینگ و محمد مهدی حسن زاده (کارشناس تولید محتوا) این مقاله را خدمت شما ارائه می کنم. امیدوارم از این مقاله لذت کافی را ببرید.

کلمات کلیدی و محتوا ممکن است دو ستونی باشند که بیشتر استراتژی‌های بهینه‌سازی موتورهای جستجو بر اساس آن‌ها ساخته شده‌اند، اما تنها آن‌هایی هستند که اهمیت دارند.

موضوعی که کمتر مورد بحث قرار می گیرد، اما به همان اندازه مهم است. نه فقط برای کاربران بلکه برای ربات های جستجو ، قابلیت کشف وب سایت شما را دارد

تقریباً 50 میلیارد صفحه وب در 1.93 میلیارد وب سایت در اینترنت وجود دارد. این ربات‌ها که عنکبوت نیز نامیده می‌شوند، برای هر تیم انسانی بسیار زیاد است.

این ربات ها محتوای هر صفحه را با دنبال کردن پیوندهایی از وب سایت به وب سایت و صفحه به صفحه تعیین می کنند. این اطلاعات در یک پایگاه داده یا فهرست گسترده ای از URL ها جمع آوری می شود، که سپس از طریق الگوریتم موتور جستجو برای رتبه بندی قرار می گیرند.

این فرآیند دو مرحله ای جهت یابی و درک سایت شما را خزیدن و نمایه سازی می نامند.

به عنوان یک متخصص سئو، بدون شک قبلاً این اصطلاحات را شنیده اید، اما اجازه دهید آنها را فقط برای وضوح تعریف کنیم:

  • قابلیت خزیدن: به این اشاره دارد که این ربات های موتور جستجو چقدر می توانند صفحات وب شما را اسکن و فهرست بندی کنند.
  • شاخص ناپذیری: توانایی موتور جستجو برای تجزیه و تحلیل صفحات وب شما و افزودن آنها به فهرست خود را اندازه گیری می کند.

همانطور که احتمالاً می توانید تصور کنید، این هر دو بخش ضروری سئو هستند.

اگر سایت شما از خزیدن ضعیف رنج می برد، به عنوان مثال، بسیاری از لینک های شکسته و بن بست ها، خزنده های موتورهای جستجو نمی توانند به تمام محتوای شما دسترسی داشته باشند، که آن را از فهرست حذف می کند.

از سوی دیگر، ایندکس‌پذیری بسیار مهم است، زیرا صفحاتی که ایندکس نشده‌اند در نتایج جستجو ظاهر نمی‌شوند.

چگونه گوگل می تواند صفحه ای را که در پایگاه داده خود قرار نداده است رتبه بندی کند؟

روند خزیدن و نمایه سازی کمی پیچیده تر از آنچه در اینجا بحث کردیم است، اما این نمای کلی است.

اگر به دنبال یک بحث عمیق تر در مورد نحوه کار آنها هستید، دیو دیویس یک قطعه عالی در مورد خزیدن و نمایه سازی دارد.

نحوه بهبود خزیدن و نمایه سازی

اکنون که اهمیت این دو فرآیند را پوشش داده‌ایم، بیایید به برخی از عناصر وب‌سایت شما که بر خزیدن و نمایه‌سازی تأثیر می‌گذارند نگاهی بیندازیم، و راه‌های بهینه‌سازی سایت خود را برای آنها مورد بحث قرار دهیم.

1. بهبود سرعت بارگذاری صفحه

با میلیاردها صفحه وب برای فهرست، عنکبوت‌های وب تمام روز فرصتی برای بارگیری لینک‌های شما ندارند. این گاهی اوقات به عنوان بودجه خزیدن نامیده می شود.

اگر سایت شما در بازه زمانی مشخص شده بارگیری نشود، آنها سایت شما را ترک خواهند کرد، به این معنی که شما بدون خزیدن و فهرست نشده باقی خواهید ماند. و همانطور که می توانید تصور کنید، این برای اهداف سئو خوب نیست.

بنابراین، ایده خوبی است که به طور منظم سرعت صفحه خود را ارزیابی کنید و هر کجا که می توانید آن را بهبود بخشید.

می‌توانید از کنسول جستجوی Google یا ابزارهایی مانند Screaming Frog برای بررسی سرعت وب‌سایت خود استفاده کنید.

اگر سایت شما کند است، اقدامات لازم را برای کاهش مشکل انجام دهید. این می تواند شامل ارتقاء سرور یا پلت فرم میزبانی شما، فعال کردن فشرده سازی، کوچک کردن CSS، جاوا اسکریپت و HTML، و حذف یا کاهش تغییر مسیرها باشد.

با بررسی گزارش Core Web Vitals خود متوجه شوید چه چیزی زمان بارگذاری شما را کاهش می دهد. اگر اطلاعات دقیق تری در مورد اهداف خود می خواهید، به ویژه از دیدگاه کاربر محور، Google Lighthouse یک ابزار منبع ،باز است که ممکن است برای شما بسیار مفید باشد.

2. تقویت ساختار پیوند داخلی

ساختار سایت خوب و پیوند داخلی، از عناصر اساسی یک استراتژی سئو موفق است. خزیدن یک وب سایت نامرتب برای موتورهای جستجو دشوار است، که باعث می شود پیوند داخلی یکی از مهم ترین کارهایی باشد که یک وب سایت می تواند انجام دهد.

اما فقط حرف ما را قبول نکنید. در اینجا چیزی است که جان مولر، مدافع جستجوی گوگل در مورد آن گفته است:

لینک سازی داخلی برای سئو بسیار مهم است. من فکر می کنم این یکی از بزرگترین کارهایی است که می توانید در یک وب سایت انجام دهید تا به نوعی گوگل را راهنمایی کنید و بازدیدکنندگان را به صفحاتی که فکر می کنید مهم هستند، هدایت کنید.

اگر لینک سازی داخلی شما ضعیف باشد، صفحات بی سرپرست یا آن دسته از صفحاتی که به هیچ بخش دیگری از وب سایت شما لینک نمی دهند نیز، در خطر است. از آنجایی که هیچ چیز به این صفحات هدایت نمی شود، تنها راه موتورهای جستجو برای یافتن آنها، نقشه سایت شما است.

برای رفع این مشکل و سایر مشکلات ناشی از ساختار ضعیف، یک ساختار داخلی منطقی برای سایت خود ایجاد کنید.

صفحه اصلی شما باید به صفحات فرعی که توسط صفحات پایین‌تر از هرم پشتیبانی می‌شوند، پیوند داشته باشد. سپس این صفحات فرعی باید پیوندهای متنی داشته باشند، که در آن طبیعی است.

یکی دیگر از مواردی که باید به آن توجه داشت، لینک های شکسته است، از جمله مواردی که دارای اشتباهات تایپی در URL هستند. البته این منجر به شکستگی لینک می شود که منجر به خطای وحشتناک 404 می شود. به عبارت دیگر، صفحه یافت نشد.

مشکل این است که لینک های شکسته کمکی نمی کنند و به خزیدن شما آسیب می رسانند.

URL های خود را دوباره بررسی کنید، به خصوص اگر اخیراً تحت انتقال سایت، حذف انبوه یا تغییر ساختار قرار گرفته اید. و مطمئن شوید که به URL های قدیمی یا حذف شده لینک نمی دهید.

بهترین روش‌های دیگر برای پیوند داخلی عبارتند از :

  • داشتن مقدار مناسبی از محتوای قابل پیوند
  • استفاده از متن لنگر به جای تصاویر پیوند داده شده،
  •  استفاده از “تعداد معقول” پیوند در یک صفحه (به هر معنی که باشد).

مطمئن شوید که از پیوندهای فالو برای پیوندهای داخلی استفاده می کنید.

3. نقشه سایت خود را به گوگل ارسال کنید

با توجه به زمان کافی، و با فرض اینکه به آن نگفته‌اید، گوگل سایت شما را می‌خزد. و این عالی است، اما در زمانی که منتظر هستید به رتبه بندی جستجوی شما کمکی نمی کند.

اگر اخیراً تغییراتی در محتوای خود ایجاد کرده‌اید و می‌خواهید گوگل فوراً از آن مطلع شود، ایده خوبی است که نقشه سایت را به کنسول جستجوی Google ارسال کنید.

نقشه سایت فایل دیگری است که در دایرکتوری ریشه شما، زندگی می کند. این به عنوان یک نقشه راه برای موتورهای جستجو با لینک مستقیم به هر صفحه در سایت شما عمل می کند.

این برای نمایه‌سازی مفید است زیرا به Google اجازه می‌دهد تا در مورد چندین صفحه به طور همزمان بیاموزد. در حالی که یک خزنده ممکن است مجبور باشد پنج پیوند داخلی را برای کشف یک صفحه عمیق دنبال کند، با ارسال نقشه سایت XML، می‌تواند تمام صفحات شما را با یک بار بازدید از فایل نقشه سایت شما، پیدا کند.

ارسال نقشه سایت خود به گوگل، در صورتی مفید است که یک وب سایت عمیق دارید، اغلب صفحات یا محتوای جدید اضافه می کنید یا سایت شما لینک داخلی خوبی ندارد.

4. فایل های Robots.txt را به روز کنید

احتمالاً می خواهید یک فایل robots.txt برای وب سایت خود داشته باشید. در حالی که الزامی نیست، 99٪ از وب سایت ها از آن به عنوان یک قانون سرانگشتی استفاده می کنند. اگر با این ناآشنا هستید، این یک فایل متنی ساده در فهرست اصلی وب سایت شما است.

به خزنده‌های موتورهای جستجو می‌گوید که دوست دارید چگونه سایت شما را بخزند. کاربرد اصلی آن مدیریت ترافیک ربات و جلوگیری از بارگیری بیش از حد سایت شما با درخواست است.

جایی که این از نظر خزیدن مفید است، محدود کردن صفحاتی است که گوگل می خزد و فهرست می کند. برای مثال، احتمالاً صفحاتی مانند دایرکتوری‌ها، سبد خرید و برچسب‌ها را در فهرست راهنمای Google نمی‌خواهید.

البته، این فایل متنی مفید می‌تواند بر قابلیت خزیدن شما نیز تأثیر منفی بگذارد. خوب است که به فایل robots.txt خود نگاه کنید ، تا ببینید که آیا به طور ناخواسته دسترسی خزنده به صفحات خود را مسدود می کنید.

برخی از اشتباهات رایج در فایل های robots.text عبارتند از:

  • Robots.txt در فهرست اصلی نیست
  • استفاده ضعیف از حروف عام
  • Noindex در robots.txt
  • اسکریپت ها، شیوه نامه ها و تصاویر مسدود شده است
  • بدون آدرس نقشه سایت

برای بررسی عمیق هر یک از این مسائل و نکاتی برای حل آنها، این مقاله را بخوانید.

5. Canonicalization خود را بررسی کنید

تگ های متعارف، سیگنال های چند URL را در یک URL متعارف ادغام می کنند. این می تواند یک راه مفید برای گفتن Google برای فهرست کردن صفحات مورد نظر شماست، در حالی که نسخه های تکراری و قدیمی را رد می کند.

اما این را برای برچسب های متعارف سرکش باز می کند. اینها به نسخه‌های قدیمی‌تر صفحه‌ای اشاره می‌کنند که دیگر وجود ندارد، که منجر به ایندکس کردن صفحات اشتباه توسط موتورهای جستجو می‌شود و صفحات دلخواه شما را نامرئی می‌گذارند.

برای از بین بردن این مشکل، از ابزار بازرسی URL برای اسکن برچسب های سرکش و حذف آنها استفاده کنید.

اگر وب سایت شما به سمت ترافیک بین المللی طراحی شده است، به عنوان مثال، اگر کاربران در کشورهای مختلف را به صفحات متعارف مختلف هدایت می کنید، باید برای هر زبان تگ های متعارف داشته باشید. این تضمین می کند که صفحات شما به هر زبانی که سایت شما استفاده می کند، ایندکس می شود.

6. ممیزی سایت را انجام دهید

اکنون که تمام این مراحل دیگر را انجام داده اید، هنوز یک کار نهایی وجود دارد که باید انجام دهید تا مطمئن شوید سایت شما برای خزیدن و نمایه سازی بهینه شده است:  این با بررسی درصد صفحاتی که گوگل برای سایت شما ایندکس کرده است شروع می شود.

نرخ Indexability خود را بررسی کنید

نرخ نمایه‌پذیری شما تعداد صفحات فهرست Google تقسیم بر تعداد صفحات وب‌سایت ما است.

با رفتن به برگه «صفحات» و بررسی تعداد صفحات وب‌سایت از پانل مدیریت CMS، می‌توانید از فهرست Google Search Console Index در نمایه Google مطلع شوید.

این احتمال وجود دارد که سایت شما صفحاتی داشته باشد که نمی خواهید ایندکس شوند، بنابراین این تعداد احتمالاً 100٪ نخواهد بود. اما اگر میزان شاخص‌پذیری زیر 90 درصد باشد، شما مسائلی دارید که باید بررسی شوند.

شما می توانید URL های بدون فهرست خود را از کنسول جستجو، دریافت کنید و یک ممیزی برای آنها انجام دهید. این می تواند به شما کمک کند تا بفهمید چه چیزی باعث این مشکل شده است.

یکی دیگر از ابزارهای مفید ممیزی سایت موجود در کنسول جستجوی گوگل، ابزار بازرسی URL است. این به شما این امکان را می دهد که ببینید عنکبوت های گوگل چه می بینند، سپس می توانید آن را با صفحات وب واقعی مقایسه کنید تا بفهمید گوگل قادر به ارائه چه چیزی نیست.

ممیزی صفحات تازه منتشر شده

هر زمان که صفحات جدیدی را در وب سایت خود منتشر می کنید یا مهم ترین صفحات خود را به روز می کنید، باید مطمئن شوید که آنها ایندکس می شوند. به کنسول جستجوی گوگل بروید و مطمئن شوید که همه آنها نشان داده می شوند.

اگر هنوز مشکل دارید، ممیزی همچنین می‌تواند به شما بینشی بدهد که کدام بخش‌های دیگر استراتژی سئوی شما ضعیف هستند، بنابراین یک برد مضاعف است. فرآیند حسابرسی خود را با ابزارهایی مانند:

  • قورباغه جیغ
  • سمروش
  • بست کمربندی
  • Oncrawl
  • لومار

7. محتوای کم کیفیت یا تکراری را بررسی کنید

اگر گوگل محتوای شما را برای جستجوگران ارزشمند نداند، ممکن است تصمیم بگیرد که ارزش ایندکس کردن را ندارد. این محتوا ، همانطور که می‌دانیم می‌تواند محتوای ضعیف نوشته شده باشد (مثلاً پر از اشتباهات دستوری و غلط‌های املایی)، محتوایی که مختص سایت شما نیست، یا محتوایی بدون سیگنال‌های خارجی در مورد ارزش و اعتبار آن.

برای یافتن این مورد، مشخص کنید که کدام صفحات در سایت شما ایندکس نمی شوند و سپس پرس و جوهای هدف را برای آنها بررسی کنید. آیا آنها پاسخ های باکیفیت به سوالات جستجوگران ارائه می دهند؟ اگر نه، آنها را جایگزین یا تازه کنید.

محتوای تکراری یکی دیگر از دلایلی است که ربات ها می توانند هنگام خزیدن در سایت شما قطع شوند. اساساً آنچه اتفاق می افتد این است که ساختار کدنویسی شما آن را اشتباه گرفته است و نمی داند کدام نسخه را فهرست کند. این می تواند ناشی از مواردی مانند شناسه جلسه، عناصر محتوای اضافی و مشکلات صفحه بندی باشد.

گاهی اوقات، این یک هشدار را در کنسول جستجوی Google ایجاد می کند و به شما می گوید که Google با URL های بیشتری از آنچه فکر می کند، روبرو می شود. اگر یکی را دریافت نکرده‌اید، نتایج خزیدن خود را برای مواردی مانند تگ‌های تکراری یا گمشده، یا نشانی‌های اینترنتی با کاراکترهای اضافی که می‌توانند کار اضافی برای ربات‌ها ایجاد کنند، بررسی کنید.

این مشکلات را با رفع تگ ها، حذف صفحات یا تنظیم دسترسی گوگل اصلاح کنید.

8. زنجیره های تغییر مسیر و تغییر مسیرهای داخلی را حذف کنید

همانطور که وب سایت ها تکامل می یابند، تغییر مسیرها یک محصول جانبی ،طبیعی هستند که بازدیدکنندگان را از یک صفحه به صفحه جدیدتر یا مرتبط تر هدایت می کند. اما در حالی که آنها در اکثر سایت‌ها رایج هستند، اگر از آنها سوء استفاده کنید، ممکن است ناخواسته در فهرست‌سازی خود خرابکاری کنید.

هنگام ایجاد ریدایرکت ها می توانید چندین اشتباه مرتکب شوید، اما یکی از رایج ترین آنها زنجیره های تغییر مسیر است. اینها زمانی اتفاق می‌افتند که بیش از یک تغییر مسیر بین پیوند کلیک شده و مقصد وجود داشته باشد. گوگل به این موضوع به عنوان یک سیگنال مثبت نگاه نمی کند.

در موارد شدیدتر، ممکن است یک حلقه ریدایرکت را شروع کنید، که در آن یک صفحه به صفحه دیگری هدایت می شود، و به همین ترتیب، تا زمانی که در نهایت به همان صفحه اول لینک شود. به عبارت دیگر، شما یک حلقه بی پایان ایجاد کرده اید که به جایی نمی رسد.

با استفاده از Screaming Frog، Redirect-Checker.org یا ابزاری مشابه، تغییر مسیرهای سایت خود را بررسی کنید.

9. لینک های شکسته را رفع کنید

به همین ترتیب، لینک های شکسته می توانند خزیدن سایت شما را خراب کنند. شما باید به طور منظم سایت خود را چک کنید تا مطمئن شوید که لینک های خرابی ندارید، زیرا این نه تنها به نتایج سئو شما آسیب می رساند، بلکه باعث ناامیدی کاربران انسانی می شود.

راه‌های مختلفی وجود دارد که می‌توانید لینک‌های شکسته را در سایت خود پیدا کنید، از جمله ارزیابی دستی هر پیوند در سایت (سرصفحه، پاورقی، پیمایش، درون متن و غیره)، یا می‌توانید از کنسول جستجوی Google، Analytics یا  Screaming Frog برای یافتن خطاهای 404 استفادا کنید.

هنگامی که پیوندهای شکسته را پیدا کردید، سه گزینه برای رفع آنها دارید:

  • تغییر مسیر آنها (به بخش بالا برای هشدارها مراجعه کنید)
  • به روز رسانی آنها
  • یا حذف آنها.

10. IndexNow

IndexNow یک پروتکل نسبتا جدید است که به URL ها اجازه می دهد به طور همزمان بین موتورهای جستجو از طریق یک API ارسال شوند. این مانند یک نسخه بسیار شارژ شده از ارسال نقشه سایت XML با هشدار دادن به موتورهای جستجو در مورد URL های جدید و تغییرات در وب سایت شما ،عمل می کند.

اساساً کاری که انجام می دهد این است که، نقشه راه سایت شما را از قبل به خزنده ها ارائه می دهد. آنها با اطلاعاتی که نیاز دارند وارد سایت شما می شوند، بنابراین نیازی به بررسی مجدد نقشه سایت نیست. و بر خلاف نقشه سایت XML، به شما امکان می دهد موتورهای جستجو را در مورد غیر 200 صفحه کد وضعیت مطلع کنید.

پیاده‌سازی آن آسان است و فقط به شما نیاز دارد که یک کلید API ایجاد کنید، آن را در فهرست راهنمای خود یا مکان دیگری میزبانی کنید و URL‌های خود را در قالب پیشنهادی ارسال کنید.

بسته بندی

در حال حاضر، باید درک خوبی از فهرست‌پذیری و خزیدن وب‌سایت خود داشته باشید. همچنین باید درک کنید که این دو عامل چقدر برای رتبه بندی جستجوی شما مهم هستند.

اگر عنکبوت های گوگل بتوانند سایت شما را بخزند و فهرست کنند، ( مهم نیست که از چند کلمه کلیدی، بک لینک و برچسب استفاده می کنید ) در نتایج جستجو ظاهر نمی شوید.

و به همین دلیل ضروری است که به طور منظم سایت خود را برای هر چیزی که می تواند ربات ها را گمراه کننده یا نادرست هدایت کند، بررسی کنید.

بنابراین، مجموعه ای از ابزارها را برای خود تهیه کنید و شروع کنید. کوشا باشید و مراقب جزئیات باشید و به زودی عنکبوت های گوگل، سایت شما را پر می کنند.

منابع بیشتر:

تصویر ویژه: رومن سامبورسکی/شاتراستاک

منابع و مواخذ محتوای {سئو سایت رشت – 10 گام برای نمایه سازی سایت} :

10 Steps To Boost Your Site’s Crawlability And Indexability

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید